Recenzie - Cititorul din peșteră de Rui Zink

Autor: Rui Zink
Editura: Humanitas Fiction
Colecția: Raftul Denisei
Număr de pagini: 116

Cititorul din peşteră a apărut în 2006, cu prilejul Zilei Mondiale a Lecturii. Povestea, spusă cu umor şi fără ostentaţie moralizatoare, este a unui copil debusolat care descoperă lumea şi se descoperă pe sine călătorind prin lumile literaturii. în 2010 a apărut la Lisabona o a doua ediţie a cărţii, adăugită, care face obiectul traducerii de faţă.

" - Dacă nu o să reușești și ea fuge și turma de litere se risipește, ei bine, mai încerci altă dată. Un cititor, aidoma unui prădător, în unele ocazii n-are altceva de făcut decât să aibă răbdare. Să plece și să se întoarcă în altă zi, ca să vadă dacă de astă dată merge mai bine."

Cititorul din peșteră? Un roman superb pe care efectiv l-am trăit de la primul cuvânt până la ultimul. O creație originală, cu foarte mult potențial, cu un stil de scriere splendid, metaforic și pătrunzător. Rui Zuik este un autor care prin cunoștințele sale a creat un roman al dezvoltării intelectualului, al personalizării, dar și al îndreptării sinelui. Prin stilul său, prin ideile dezvoltate, dar și prin imaginația de care dispune, acesta și-a propus, categoric, să aline și să străpungă inima fiecărui cititor, oferind alinare prin cuvinte de care uzează.
Este splendid modul în care a fost gândită povestea care stă la baza cărții. Sunt de ținut minte informațiile, polemicile și sfaturile pe care autorul le atribuie personajelor.
S-ar putea ca între tine și Cititorul din peșteră să se înfiripe ceva. Dragoste la prima vedere, poate? Inevitabil, citind cartea se vor naște sentimente. Apreciere pentru autor, dragoste și iubire pentru personaje, ură pentru rău și compasiune pentru acela care este izolat de tot ceea ce înseamnă lume și uman.

Relația dintre mine și tot ceea ce s-a petrecut în carte a fost mai mult decât strânsă. A fost o relație de amiciție, o conexiune care se datorita faptului că eu și personajele aveam aceleași pasiuni. Cărțile de această dată, reprezintă un adevărat scop în viață, o parte extrem de importantă, o temelie care susține orice gând rațional. Cu alte cuvinte, lectura este un stâlp puternic, care susține, necontenit, imaginea rațiunii, tabloul acelei gândiri care mă determină să nu pot percepe nicio zi fără a citi măcar o pagină dintr-o carte sau fără a mă documenta în privința unui detaliu sau incertitudini.

Personajul principal al cărții, nu este tocmai unul pe care ți l-ai dori în orice carte, ci, mai degrabă, acest copil ar fi de neglijat, deoarece nu atrage atenția cu nimic. Doar de la un anumit moment, băiatul începe să devină acea sclipire de care o lectură calitativă are nevoie. Consider, așadar, că prin intermediul prezenței lui, povestea capătă, într-un final, și mai mult sens, cu atât mai mult cu cât, fără el, în cele din urmă, povestea ar fi fost doar o simplă povestire sau, și mai rău, nu ar fi existat deloc.

Îmi place că autorul a ales ca temă principală a romanului, cunoașterea. Și de aici denotă întrebarea: ce ar fi omul fără cunoaștere, fără posibilitatea de a experimenta pe propria piele orice trăire? Spunând acestea, Cititorul din peșteră devine, categoric, un substitut al cunoașterii și al dezvoltării, un roman care îndeamnă spre ascensiune, spre depășirea limitelor și standardelor, căci, fără a experimenta imposibilul și necunoscutul, nu ai cum să știi până unde poți ajunge.

Cunoașterea, de această dată, nu se raportează doar la un simplu termen, ci ea se reflectă printr-o călătorie pe care eroul cărții, întruchipat de un băiat, care pare a fi o reflexie a autorului, o face alături de câțiva marinari, de care dă într-un mod întâmplător. Frica și prea puținul curaj, îl sperie, dar îl determină, totodată, pe acesta să pornească singur într-o călătorie pe urmele lui Anibalector, care se presupune a fi un monstru uriaș și rău.

Din acest punct, însă, nu va fi surprinsă doar imaginea băiatului, ci și portretul fizic și moral a lui Anibalector, care locuiește într-o peșteră, locul în care își petrece fiecare zi. Ce m-a impresionat pe mine nu a fost doar faptul că, monstru fiind, acesta a fost izolat de societate, ci mi s-a părut apreciabil intelectul monstrului, care alege să îl familiarizeze și pe băiat cu termenul de cărți.

Cum va continua povestea? Ceea ce va urma se va succede extrem de rapid și veți realiza imediat că ați ajuns la finele cărții. Se va observa, de asemenea, și o evoluție în ceea ce privește caracterul masculin, care a fost dispus să facă loc curiozității și să citească tot ceea ce i s-a impus.

Mai mult, pot să vă spun că opera impresionează și prin citatele pe care autoul le-a inserat pe parcursul poveștii, citate care evidențiază adevăruri profunde, ce au ca scop cunoașterea, cărțile, respectiv o viziune cât mai clară a personajelor cu privire la ceea ce înseamnă termenul de carte și lectură.

"Toată lumea fură ceva de la cineva: bani, idei, muncă, timp, răbdare, viață chiar. Numai sufletul nu se fură, pentru că el poate fi doar cumpărat (sau, mai bine zis, vândut) de către însuși stăpânul său, ceea ce de altfel mulți dintre noi fac cu destulă plăcere și, aș spune eu, la un preț suficient de modic."

" Totuși, e adevărat că cititorul trebuie să știe să încerce a vorbi limba cărții. A vorbi limba cărții,  se abandona în voia melodiei ei, a se lăsa dus de curent, în loc să-și risipească forțele vâslind contra mareei. Nu zic că trebuie să ne supunem, doar că trebuie să fim disponibili. Cartea, prin faptul că este scrisă, a făcut deja un pas mare către noi: e un dar. Acum ne revine nouă să mulțumim pentru amabilitate și să facem un pas către carte. "

Din punctul meu de vedere, Cititorul din peșteră este o lectură, care nu ar trebui să lipsească din nicio bibliotecă, o lectură profundă, care merită să fie cunoscută de cât mai mulți cititori. Cu drag o recomand tuturor și vă asigur că își va pune amprenta asupra voastră ori prin prisma personajelor pe care autorul le-a conturat atât de complex, ori prin intermediul întregii povești, respectiv a citatelor.

Mulțumesc, de asemenea, celor de la Târgul Cărții pentru posibilitatea de a citi această carte impresionată! Nu uitați că la ei pe site găsiți o sumedenie de astfel de cărți, la prețuri extrem de accesibile. Pentru doritori, disponibilitatea lecturii Cititorul din peșteră, poate fi verificată cu doar un click aici.