Muncește eficient de Carson Tate - Review

Autor: Carson Tate
Editura: ACT și POLITON
Număr de pagini: 384

''Timpul este limitat și, prin urmare, este și mai valoros decât banii."

Muncește eficient sau Work Simply este una dintre multele cărți pe care am vrut să o citesc și una dintre puținele cărți care m-a impresionat! Și poate că asta se datorează simplului fapt că, pentru mine, Muncește eficient este o însumare de idei practice, care m-au ajutat să mă cunosc mai bine și să mă organizez. Eficient, ci nu oricum.

Chiar dacă sunt foarte organizată în materie de idei și nu numai, niciodată nu strică o cizelare a ceea ce cunoști, ești și deții. Niciodată mai mult nu este în plus, la fel cum mai mult nu este niciodată suficient pentru o persoană care dorește să-și depășească standardele, să-și atingă obiectivele și țelurile și să își stabilească altele, în funcție de realizările precedente.

Muncește eficient este scrisă de Carson Tate, o autoare nouă pentru mine, deoarece această lectură este prima care-mi face cunoștință cu stilul ei de scriere. Un stil simplist, pe înțelesul tuturor, deloc derutant. Un stil care m-a și enervat pe alocuri, dar m-a și relaxat atunci când am simțit nevoia unei lecturi ușoare. Din punctul meu de vedere, Muncește eficient nu este o lectură foarte complicată. Poți să o citești la muncă, în pauza de masă, la școală, facultate, în oraș, dimineața sau seara. Când dorești. Poți citi câte un paragraf sau te poți axa pe ceea ce ți se potrivește cel mai bine.

Ei, nu vă îndemn să nu citiți toate paginile. Nicidecum. Ci vă spun, pur și simplu, să vă lăsați absorbiți doar de informația care vă face cu ochiul. Chiar dacă cartea este constituită din capitole cu o continuitate, care creează, de fapt, un fir epic complex, ea poate fi citită și secvențial. Asta consider eu. Secvențial pentru că Muncește eficient reliefează, de fapt, o serie de idei raportate la stilul de productivitate specific fiecărei persoane în parte.

Mai multe vă spun în rândurile care urmează.
Poate ideea mea de la început, cum că această carte m-a impresionat, se bate cap în cap cu faptul că am zis că Muncește eficient este o carte lejeră, pe care o poți citi secvențial. Nu este așa sau cel puțin nu așa ar trebui văzute lucrurile. Cartea m-a impresionat chiar prin prisma acestor aspecte, pe care nu le regăsești foarte des în cărțile de practică sau self improvement.
Mai poți citi separat doar povestioare, cel mai adesea. Și cam atât. Dar asta nu este o carte de povești. Ci aceasta este cartea care te va ajuta să-ți scrii singur povestea. Cea mai bună versiune a ei.

De ce am ales această carte? Pentru că-mi doresc să muncesc mai eficient decât o fac deja. Pentru că ambiția nu este suficientă. Pentru că dincolo de orice reușită, în spate stă un plan, un traseu și niște posibilități.

Și dacă tot am pus problema așa. Aș vrea să redau în rândurile următoare, un citat din carte, care mie mi-a plăcut foarte mult. Un citat care, de fapt, este un adevăr pur. Fii pregătit să afli de ce am ales această carte pe lângă multe altele!

"De ce această carte?
Sunt cunoscute simptomele acestei supraaglomerări, dar, de multe ori, nu reușim să înțelegem pe deplin prețul pe care îl plătim, la nivel individual și ca societate, pentru acceptarea unui stil de viață văduvit de resursele noastre cele mai prețioase: timpul, libertatea și sensul. Pierderea acestora reprezenta un preț pe care eu, una, nu mai voiam să-l plătesc. Dar tu?"

Mai mult decât atât, atenția mi-a fost atrasă de topic-urile pe care această carte le cuprinde și le dezbate. Topic-uri destul de comune, dar pe care, mulți dintre noi, nici măcar nu le stăpânim. Cum să muncești mai eficient? Care este stilul tău de productivitate? Cum îți recunoști stilul de productivitate? Acesta sunt doar câteva dintre întrebările la care vei găsi un răspuns, dacă ai răbdarea necesară de a parcurge câteva pagini atent scrise.

Fie că vine vorba despre locul de muncă sau munca de acasă, fie că vine vorba despre învățat, exersat și orice altceva, este extrem de important să pui, pe lângă abilități, pe primul loc, atenția. Carson Tate ne învață în acest sens cum stau lucrurile cu atenția voluntară și cu cea involuntară, care sunt strategiile pe care ea se bazează, cum a descoperit ceea ce i se potrivește și cum reușește să păstreze, în continuare, un ritm alert de muncă, dar, totuși, eficient. În concordanță cu cerințele, task-urile și țelurile pe care trebuie să le atingă zilnic, săptămânal, lunar sau chiar anual.

"Atenția voluntară este capacitatea de a te concentra pe o sarcină aleasă. Este "voluntară" pentru că tu o controlezi, indiferent dacă recunoști sau îți exerciți complet controlul respectiv. În cartea Rapt: Attention and the Focused Life (Sub semnul vrăjii: atenția și viața concentrată), Winifred Gallagher susține că oamenii sunt suma lucrurilor cărora le dau atenție. De fapt, lucrurile pe care ne concentrăm atenția sunt cele care ne determină experiența, cunoașterea, amuzamentul și împlinirea. Așa că atenția noastră este o forță enorm de puternică, una care ne poate modela profund viața, modelând însăși ființa noastră. Dar în loc să cultivăm această resursă cu grija pe care o merită, avem tendința generală de a o risipi pe "orice se întâmplă să ne capteze atenția". "

Recunosc că mă identific foarte bine cu unele fragmente, însă iau aminte și la acele pasaje care nu mi se potrivesc. Fac asta pentru că niciodată nu se știe când și în ce fel voi întâmpina sau voi trece printr-o situație asemănătoare. Mood-ul nostru nu este niciodată același și tocmai de aceea atenția trebuie să fie îndreptată și spre lucrurile care ar fi posibil să se întâmple.

Cât despre autoare, ea are un stil foarte lejer de a povesti experiența ei de viață, raportată la tipul de productivitate care i se potrivește. În urma celor citite și prin prisma informațiilor și chestionarelor pe care le-am completat în carte, stilul meu de productivitate s-a dovedit a se potrivi cu ierarhizatorul. În principiu, da, mi se potrivește foarte bine, chiar dacă proporțiile se bifurcă și pentru organizator, vizualizator ș planificator.

În esență, Muncește eficient este o carte practică, pe care o recomand celor care doresc să se organize mai bine și nu știu de unde să înceapă mai exact. Și nu numai, bineînțeles. O recomand tuturor cititorilor, dornici de îmbunătățiri personale atunci când vine vorba despre productivitate, despre eficientizarea timpului liber avut la dispoziție și finalizarea task-urilor într-un mod cât mai organic cu putință.

Țin să le mulțumesc și de această dată celor de la Act și Politon pentru posibilitatea de a citi acest volum!
Voi l-ați citit? Știți care este stilul vostru de productivitate? Dacă sunteți curioși să aflați mai multe, cu drag vă recomand Muncește eficient!