Recenzie - Înțelepciunea lupilor de Elli H. Radinger

Autor: Elli H. Radinger
Categoria: Psihologie Practică
Colecție: Co-Lecția de Știință
Editura: PUBLICA
Număr de pagini: 288

Niciun animal nu seamana atat de mult cu omul in privinta comportamentului social ca lupul. Elli H. Radinger, specialista germana numarul unu in lupi, a vazut de mai multe ori lupi raniti la vanatoare sau in lupta. Familia de lupi se ingrijea mereu de acestia. Daca plecau la vanatoare, unul ramanea cu cel ranit. Cand se intorceau, ii aduceau hrana. Animalele bolnave si batrane erau ingrijite pana cand se simteau mai bine.
Aceasta insusire de a-i ingriji pe ceilalti face ca oamenii si lupii sa fie atat de asemanatori. Sa cari dupa tine hrana de colo-colo si sa te ingrijesti de ceilalti membri ai familiei inclusiv cand sunt bolnavi sunt lucruri pe care le vezi doar la oameni si la lupi.
La o prima vedere, cimpanzeii par sa semene mai mult cu oamenii decat lupii. Dar masculii-primate nu ajuta la hranirea puilor sau la ingrijirea batranilor. Lupii si oamenii se inteleg mai bine. Este unul dintre motivele pentru care, cu multa vreme in urma, nu am invitat maimutele sa-si imparta viata cu noi, ci lupii.
Elli H. Radinger se bazeaza pe experienta ei de decenii in studiul lupilor si ne ofera o privire uimitoare asupra inteligentei unei specii adesea gresit intelese.
Iubeste-ti familia, ai grija de cei care iti sunt incredintati, nu renunta niciodata si nu inceta niciodata sa te joci – acestea sunt principiile lupilor.
Au grija plini de empatie de batranii si ranitii din randurile lor, isi cresc plini de dragoste urmasii si au capacitatea sa uite de toate cand se joaca. Lupii gandesc, viseaza, isi fac planuri, comunica inteligent intre ei – si se aseamana mai mult cu noi decat orice alt animal.
Elli H. Radinger, celebra specialista germana in lupi, spune povesti captivante, ilustrative pentru valori ca spiritul de familie, increderea, rabdarea, abilitatile de conducere, grija, atitudinea in fata nenorocirilor sau a mortii. Ne dezvaluie lucruri uimitoare si necunoscute pana acum despre viata lupilor si arata ca acestia ar fi oameni mai buni.

Mă declar pasionată de tot ceea ce înseamnă știință și, în special, de cărțile care bifează, elegant și succint, această nișă. Tocmai de aceea, nu cu tare mult timp în urmă, am remarcat pe Libris.ro cartea Înțelepciunea lupilor, carte scrisă de cea mai cunoscută specialistă în lupi din Germania, Elli H. Radinger. Fiind o persoană dornică de cunoaștere și autodepășire, autoarea, prin prisma cărții pe care a scris-o, a reușit să scoată la iveală câteva caracteristici, urmate de asemănări între lupi - ființe atente și luptătoare, și oameni! Corelația aceasta dintre lup și om, om și lup a fost cea care, pe lângă faptul că știam că acest volum va urmări povestea autoarei, mi-a atras atenția!
Dacă m-ați întreba în orice secundă, oricând, despre o carte pe care o recomand sau despre o carte pe care vreau să o dau mai departe, aceasta ar fi. Nu doar pentru că este o carte concretă, plină de informații utile, ci și pentru că în ea ne putem regăsi pe noi. O mică parte din instinctele noastre - de supraviețuire, de luptă, de iubire, adăpost.
Recunosc, totuși, că sunt pasionată și de animale. Îmi place să descopăr, să studiez, dar cel mai mult îmi place să mă delectez cu declarații ale oamenilor de știință, cu paragrafe care, prin studii, s-au așezat pe o foaie albă de hârtie, spunând povestea unor ființe care ne seamănă atât de mult.
Distrugem în acest fel asemănarea dintre noi și maimuțe, și ne identificăm cu lupii, cu metodele lor de gândire, de planificare, dar și cu câteva gesturi care ne ajută să înțelegem cum au lupii grijă unul de altul.
După ce am parcurs cartea, mi-au rămas în minte câteva idei concrete, despre care discut cu apropiații atunci când am ocazia. Astfel, în rândurile care urmează o să dezbat, alături de voi, câteva subiecte, precum familia și ideea de familie în cazul lupilor, lupta, dar și dorința de a supraviețui și de a avea grijă de haită.

Familia - pentru lupi, ca de altfel și pentru noi, familia este extrem de importantă. Nu ne surprinde acest lucru, mă gândesc. Cel puțin pe mine nu m-a surprins. Tu ești de-acord cu mine? Ei bine, când vine vorba despre termenul de familie, lupii sunt cei care fac orice pentru puii lor, pentru haită, să supraviețuiască, să fie în siguranță. Cel mai mult m-a surprins atenția pe care aceștia o acordă lupilor bătrâni, bolnavi sau nu. Ce putem învăța de la lupi în acest caz? Putem, dacă ne dorim, să luăm aminte la bunicii noștri sau chiar la părinții noștri. Să-i prețuim și să le acordăm atenție, atâta timp cât ei mai sunt. Și chiar dacă este o carte științifică, consider că, pe alocuri, aduce a carte psihologică. Poate și de aici încadrarea în categoria psihologiei practice.

"Familia - schimbă totul. Pentru ea suntem dispuși să renunțăm la ceva, să facem sacrificii."

"Rețeta succesului fiecărei familii de lupi se sprijină pe trei piloni: în primul rând accentul pus pe lucrurile esențiale, în al doilea rând comunicarea permanentă și ritualurile comune și în al treilea rând o conducere puternică."

Lupta - în cazul luptei, putem vorbim despre mai multe lucruri. Esențial este că, pentru lupi, lupta are mai multe conotații. Lupta pentru familie - esențială și, de altfel, pe primul loc, lupta pentru supraviețuire - imediat următoare luptei pentru familie, lupta pentru hrană, dar și lupta pentru un partener care să se știe foarte bine infiltra în haită. Nu este greu de crezut faptul că, da, lupii seamănă foarte mult cu oamenii, întrucât aceștia au aspirații comune și se sacrifică pentru ceea ce este mai important - familie, hrană și supraviețuire, împerechere, urmași care să ducă mai departe rasa.

Atât în lupta pentru familie, cât și în cea caracteristică procurării de hrană, am încadrat atât grija pentru urmași și familie, cât și dorința de a lupta pentru supraviețuire. Cumva, totul este un ciclu. Un ciclu continuu, precum și viața noastră este. S-ar putea ca după o astfel de lectură, precum este Înțelepciunea lupilor să începeți să acordați o mai mare atenția oamenilor din jurul vostru. Să aveți grijă sporită de ei și să-i prețuiți, cum n-ați făcut-o, poate, niciodată!
Nu mi se pare o minune, dar noi, ca oameni, avem de învățat...avem de învățat de la animale. De la lupi și de la tot ceea ce ne înconjoară. Totul a fost organizat în așa fel încât, împreună, să conviețuim, creând în acest fel un mediu propice, cu elemente specifice, fără de care nu s-ar putea observa complexitatea naturii și a Universului, de altfel!

Mai jos o să vă las și câteva citate, pe lângă celelalte menționate anterior, care mi-au atras atenția. Câteva citate asupra cărora nu am putut rămâne imună. Recunosc, notez foarte des ceea ce îmi place, motiv pentru care îmi doresc să împărtășesc și cu voi ceea ce am apreciat în momentul lecturării cărții Înțelepciunea lupilor de Elli H. Radinger.

"Uneori mă întreb dacă mai știu copiii noștri cum să se joace împreună. Pe ecranul de iPhone sau iPad nu au loc acțiunile atât de importante pentru dezvoltarea copiilor. Și noi, adulții, cum stăm cu jocurile? Mai știm cum se face? Suntem așa de obișnuiți cu viața cotidiană încât adesea nu mai avem timp să ne jucăm nici măcar în familie. Mereu pare să apară ceva mai important. Așadar - cine înțelege cu adevărat însemnătatea jocului, lupii sau noi?"

Chiar dacă pare foarte trist ceea ce ne comunică autoarea, puteți să vă dați și voi seama că este adevărat. Întrucât suntem mult prea captați și atrași de tehnologie, uităm să prețuim lucrurile mărunte din jurul nostru, considerând că avem altceva mai bun de făcut.

"Noi, oamenii, suntem neînsemnați pentru această planetă. Totuși suntem o parte a acestui pământ și de aceea ar trebui să ne comportăm ca și cum ar fi cel mai important lucru pentru noi. Dacă trăim în continuare ca până acum, nu vom nimici doar clima și resursele naturale, ci și pe noi înșine. Pentru natură nu este o tragedie dacă omul dispare. Face pur și simplu loc pentru următoarea invenție. Deschide o nouă pagină în cartea vieții. Ca parte vitală a unui ecosistem complet funcțional, lupul ne poate aminti că noi și el nu împărțim doar același habitat, ci și aceeași soartă. "

Pe lângă aceste citate pline de însemnătate, am apreciat și naturalețea și simplitatea cu care autoarea le-a redat. Astfel, prin experiență și o bună imagine de ansamblu, ea reușește, prin simplitate, să scoată la iveală esența. Esența și rolul nostru în raport cu natura și ecosistemele.

"Este vremea să nu ne mai luăm atât de tare în serios, ci pur și simplu să fim. Atunci suntem mai aproape de lup decât oricând."

"Teama este boala vremurilor noastre împotriva căreia luptăm cel mai mult. Teama de dușman, de străin, de vecin, de sine, de putere, de iubire și de alte lucruri. Aici lupul pare să fie doar un alt simbol pentru tot ce este înfricoșător și rău."

Ca un ultim gând referitor la acest volum de carte, aș vrea să vă spun că m-a impresionat. A fost o carte care mi-a adus un plus de valoare. O carte despre care am fost curioasă și chiar mă bucur că această curiozitate a persistat. Am aflat, astfel, multe lucruri pe care le pot pune în practică, lucruri pe care le-am împărtășit cu voi, dar am fost atentă și la ce a încercat autoarea să transmită dincolo de povestea ei de viață și modul în care s-a îndrăgostit de lupi.
Chiar dacă de foarte multe ori nu mă dau în vânt după epilog, uite că în cazul de față, epilogul a pus capac convingerii mele că Înțelepciunea lupilor se va număra printre cele mai bune cărți citite în anul 2020.
Vă spun doar că acesta începe cu un citat a lui Chuck Palahniuk care sună în felul următor: "Cu toții murim. Scopul nu este să trăim veșnic, scopul este să facem ceva care să trăiască veșnic.". Ghidându-se după acesta, Elli H. Radinger, a renunțat la meseria de avocat și și-a urmat visul de a studia lupii în habitatul lor natural. Yellowstone, prin ochii autoarei, devine un adevărat când de luptă între lupii mai mult sau mai puțin dominanți, dar și un mediu provocator, care oferă oportunități ample și multiple de studiu.

Sper să vă inspire și pe voi această carte, la fel um și pe mine m-a inspirat. Citiți-o și dacă vă plac și dacă nu vă plac lupii! Întrucât asemănarea dintre noi și lupi se dovedește a fi reală, aș încadra cu drag această carte în categoria must read. Pentru că este un must read!