Recenzie - Scrisoare pentru două iubiri de Kathryn Hughes

Autor: Kathryn Hughes
Colecție: Fiction Connection
Editura: Trei
Număr de pagini: 374
Titlu original: The Letter

Tina Craig isi doreste foarte mult sa scape de sotul sau violent. Munceste tot timpul ca sa adune bani si sa-l poata parasi. Face voluntariat intr-un magazin de vechituri doar ca sa evite sa se intoarca intr-o casa trista. Intr-o zi, in timp ce sorteaza haine, da peste o scrisoare veche ascunsa in buzunarul unui costum uzat. O deschide si o citeste – o hotarare care-i va schimba viata pentru totdeauna. Billy Stirling stie ca a gresit, dar spera sa repare lucrurile. Pe 4 septembrie 1939, incepe sa scrie scrisoarea care spera ca-i va schimba viitorul. Si asa se intampla… dar intr-un fel pe care Billy nu si l-ar fi imaginat niciodata. E timpul sa deschizi Scrisoarea.

Există momente în viața unui cititor când acesta nu știe ce să citească sau, mai degrabă, ce să aleagă din multitudinea de cărți disponibile. Drept urmare, merge pe instinct, pe simțuri sau pe premisa că poate dincolo de pagini se va ascunde o poveste care să-l marcheze. La fel a stat treaba și cu Scrisoare pentru două iubiri. Am ales cartea pentru că m-a tras coperta și sinopsisul, neștiind nimic mai mult, decât faptul că, la un moment dat, se va invoca trecutul.

Pot spune că am ales foarte bine și țin să mă duc în continuare pe instinct, deoarece acesta s-a dovedit a-mi fi de încredere, punându-mi la dispoziție o carte care, de altfel, m-a marcat prin complexitatea ei și prin tăria personajelor.

Încă de la început se observă că autoarea, Kathryn Hughes, este o persoană informată, amintind în contextul operei ei termeni istorici, desprinși din trecut, dar cu o mare importanță în prezent.

În primă instanță, în centrul atenției se vor afla Tina și Rick, un cuplu trecut prin foarte multe, un cuplu format dintr-o personalitate extrem de puternică, care are o ambiție de fier, Tina, și un membru total dezinteresat, Rick.
Discrepanța dintre ceea ce ei reprezentau în trecut și ceea ce reprezintă acum este foarte mare, timpul ducând cu el nu doar iubirea lui Rick față de Tina, ci și încrederea Tinei în Rick, omul care este dependent de pariuri și băuturi alcoolice.

Recunosc că am fost animată de o oarecare nostalgie în acele momente în care autoarea a decis să descrie scene, aproape brutale, dintre Rick și Tina. S-a reușit un complex, care surprinde femeia ca fiind puternică, dispusă să lupte până la capăt, chiar și atunci când nu mai poate.
Altfel spus, putem vorbi atât despre fidelitate, Tina fiind ființa sinceră și fidelă, care nu trădează niciodată, dar și despre puterea de a rămâne lângă o persoană, care, aparent, părea că iubește, dar treptat s-a transformat într-o fiară, care sfâșie inimi nevinovate.

Când, însă, în peisaj se strecoară, într-un mod miraculos, o scrisoare, Tina își găsește o altă preocupare, considerând că nu este tocmai necesar să sufere atât de mult, când poate ajuta, înapoind scrisoarea expeditorului sau chiar destinatarului.

Dacă va ajunge ea să facă acest lucru, rămâne un mister, dar ce se întâmplă când desfășurarea acțiunii nu surprinde doar povestea de viață a lui Rick și a Tinei, ci și a lui Billy și a lui Chrissie? Lucrurile se vor complica sau, din contră, totul va deveni mai ușor?

Cuplul Billy-Chrissie nu m-a surprins atât de mult pe cât a făcut-o Rick și Tina, însă consider povestea lor fiind necesară, o completare a poveștii inițiale, care mi-a dat frâu liber gândurilor.
De asemenea, trebuie să vă spun că cele două sunt în antiteză, sigurul lucru comun reflectându-se prin imposibilitatea unei fericiri efemere.

Așadar, în momentul în care cele două povești ajung să devină una, autoarea ne va surprinde într-un mod plăcut și va  introduce noi elemente care ne permit să ne formăm o idee în ansamblu despre toată ecuația care stă la baza cărții. Inițial s-ar putea ca să confundați poveștile, așa mi s-a întâmplat și mie, însă, foarte repede, am scos-o la capăt și mi-am dat seama că citesc o carte incredibil de frumoasă și de emoționantă, cu atât mai mult cu cât aceasta ascunde și note istorice, care fac trimitere la cel de-al Doilea Război Mondial.

Eu am găsit această carte pe Libris.ro și vă invit și pe voi să vă faceți curaj și să o citiți, deoarece merită toată atenția și toată concentrarea. La final, veți avea impresia că ați luat parte la poveste, însă nu ați putut influența cursul acesteia în niciun mod.

Mistere există, suferință la fel, întrebări cât cuprinzi, dar și un tumult de informații care, pe parcursul tuturor paginilor, vor crea o poveste la care este imposibil să nu vărsați măcar o lacrimă.

Vă recomand cu mare drag această carte și, mai mult decât atât, vă invit să aveți curaj să deschideți scrisoarea.