"Începe cu de ce" de Simon Sinek - Recenzie

Autor: Simon Sinek
Editura: Publica
Categorie: Dezvoltare personală
Număr de pagini: 321

Aceasta carte a fost scrisa pentru toti cei care doresc sa-i inspire pe altii si pentru cei care vor sa gaseasca pe cineva care sa-i inspire.
Simon Sinek conduce o miscare pentru a construi o lume in care cei mai multi dintre noi sa fim inspirati de munca pe care o facem. Milioane de persoane au vizionat deja inregistrarea sa video de pe TED.com, despre importanta de a sti de ce facem ceea ce facem. Incepe cu de ce aprofundeaza si mai mult conceptul.
Orice persoana sau organizatie poate explica ce face. Unii pot explica de ce sunt diferiti sau mai buni, dar foarte putini pot articula clar de ce. Aceasta intrebare nu implica bani sau profit – acelea sunt rezultatele. „De ce” este lucrul care ne inspira pe noi si pe cei din jur.
De la Martin Luther King Jr. la Steve Jobs si pana la fratii Wright, Incepe cu de ce demonstreaza ca liderii care ii inspira pe toti gandesc, actioneaza si comunica in exact acelasi mod – acesta fiind complet opusul a ceea ce face restul lumii.

Schitand o gama larga de povesti reale, cartea ofera o structura pe care organizatiile pot construi, cu ajutorul careia miscarile pot fi conduse, prin care oamenii pot fi inspirati – si totul incepe cu „de ce”.

"Dacă această carte te-a inspirat, rugămintea mea este să o dai mai departe cuiva pe care vrei să îl inspire."

În acest mod își încheie Simon Sinek misteriosul și elaboratul șir de gânduri.
Ciudat din partea mea, nu-i așa? Să încep o recenzie cu însuși sfârșitul, ci nu cu ideile predominante de la incipitul cărții. Am abordat această tehnică tocmai pentru că mi-am pus o serie de întrebări, dar cea mai importantă a fost "de ce?" De ce să nu atrag atenția asupra a ceea ce se preconizează a fi această carte? De ce să nu pun la dispoziția cititorului posibilitatea de a-și face o idee despre ceea ce îl așteaptă pe parcursul întregului volum? De ce să nu îi avertizez pe cititori că urmează să fie inspirați? Și cel mai relevant aspect în toată această anvergură de gânduri este că și tu, ca viitor lider, ai posibilitatea de a inspira sau, altfel spus, trebuie să faci în așa fel încât să inspiri. Mai întâi pe tine prin alții, iar mai apoi, pe alții prin tine.

Sună destul de plauzibil, nu? Pentru mine, nu doar că toate aceste elemente joacă un rol foarte important în formarea mea, ci eu mizez pe o premisă care îmi oferă permisiunea de a afirma că "această carte poate schimba gândiri, direcții de viață și îi poate ajuta pe cei căzuți la mijlocului traseului să se ridice, să-și regăsească sursa de inspirație de care au nevoie pentru a face primul pas din nou."

Simon Sinek este genul de autor care îți deschide portițe. Altfel spus, el te ia de mână, ca o mamă care își ridică copilul când cade, și te întreabă "Ce ai făcut? Cum ai reușit asta? De ce a trebuit să se ajungă aici?" Practic, el inspiră prin ceea ce face, prin întrebările pe care le pune și la care așteaptă un răspuns, solicitând și punând la încercare imaginația, dar și gândirea rațională, care ar trebui să fie de partea noastră în orice moment al vieții.

Și, totuși, este destul de greu să îl descrii pe acesta în cuvinte. Cred cu tărie că cel mai bine se descrie el prin propriile scrieri și discursuri pe care le ține. În cazul meu, el este autorul cu care mi-am început analiza gândurilor. El este cel care mi-a insuflat ideea de a mă întreba,  mai presus de toate, de ce? De ce mâine și nu astăzi? De ce greșit și nu corect? De ce? De ce? De ce?
Ați fi surprinși să vedeți, poate, cât de multe răspunsuri se pot oferi la această întrebare. Ea în sine nu este complexă, dar este o temelie, o bază a viitorului, a unui sine mai bun, a unui lider și a unui antreprenor de succes. De ce? Pentru că fiecare dintre aceștia știu că fără o bază solidă, o afacere și nu numai se poate îndrepta spre eșec în cel mai scurt timp. Și chiar dacă uneori acest lucru nu este vizibil imediat, în timp se va observa discrepanța, iar ca urmare, fără un De ce? care să reamintească scopul propriu-zis al punerii în practică a ideilor, succesul va fi, mai degrabă, un eșec sau un prilej de bucurie pentru concurență.

Partea bună în tot acest eșec este că cei din jur pot lua aminte la greșelile tale. Tu poți lua aminte la greșelile tale. Dar hai să nu inspirăm prin eșec, ci prin reușite. Haide să inspirăm, la fel cum Simon Sinek își dorește să ne inspire pe noi. Așa funcționeză în mediul economic. Te lași inspirat, pentru a inspira și tu la rândul tău.
Iar acum o să vin cu o întrebare: Tu câte persoane ai inspirat? Dacă răspunsul este unul incert, înseamnă că ar trebui, mai întâi, să fii inspirat. Doar după trecerea cu brio a acestui pas vei fi și tu o sursă de inspirație pentru cei din jurul tău.

Inspirat fiind de alții, Simon Sinek ne vorbește despre o serie de subiecte care se completează, din punctul meu de vedere, perfect. Încă din primele pagini, el reușește să atragă atenția, dar nu prin expresii și metafore, ci prin realism pur. Cu o viziune abstractă asupra lumii, mediului business și academic, Simon Sinek conturează pe parcursul celor 321 de pagini un adevărat tablou al liderului de succes, punând, în același timp, pe plan principal 3 întrebări esențiale: De ce? Cum? Ce?

"Fiecare dintre noi atribuie valori diferite unor lucruri diferite, iar comportamentul nostru este sugestiv în acest sens. Este și unul dintre principalele motive pentru care este aproape imposibil să convingi pe cineva de valoarea produsului sau a ideilor tale pe baza unor argumente raționale și a unor beneficii evidente. La fel ca în exemplul clasic, în care compari un Ferrari cu o Honda Odyssey. Firmele producătoare de jeans de firmă (sau soră-mea) pot să își răcească degeaba gura încercând să îmi explice cât de importante sunt calitatea materialului, designul, croiala și calitatea execuției - îmi intră pe-o ureche și-mi iese pe cealaltă. La fel, poate fi dovedit și faptul că, fără nicio urmă de îndoială, există multe beneficii logice în alegerea unui DVD player de 500 de dolari, în detrimentul unuia de 100. Sora mea nici nu vrea să audă de așa ceva, oricât aș încerca eu să-i explic. Și uite așa apare jocul acesta al manipulării. Revin, cu toate că are întotdeauna efect: manipulările nu generează loialitate, reușind doar să crească atât costurile, cât și nivelul de stres pentru toate părțile implicate."

De altfel, aceste întrebări nu doar că se fac resimțite, ci și înțelese. Printr-o abordare strategică, așadar, autorul reușește să treacă de barierele interogărilor, creând un mediu propice oricărui cititor interesat și pasionat de leadership, muncă și creștere constantă în domeniu.

Volumul acesta nu este chiar atât de ușor de digerat, totuși. Pentru o înțelegere mai amplă și mai amănunțită a informațiilor, respectiv a detaliilor, eu am avut tot timpul agenda lângă mine. Am luat notițe, am încercat să înțeleg cât mai bine referințele, am luat atitudine și m-am informat asupra a tot ceea ce a afirmat Simon Sinek. El ne oferă această posibilitate, cu atât mai mult cu cât ne pune la dispoziție, la sfârșitul cărții, o serie de referințe bibliografice care să ne vină în ajutor.
Într-o altă ordine de idei, însă, el nu vorbește doar despre ceea ce au făcut alții, ci el se face auzit și prin intermediul experiențelor sale. Ne inițiază în Cercul de Aur și ne face cunoscut Testul Țelinei, oferindu-ne șanse duble de a înțelege care sunt, de fapt, primii pași spre o reușită remarcabilă.

"Nu este vorba despre logică sau despre cifre, ci despre speranțele și visurile noastre, despre suflet și curaj - elementele care ne determină să încercăm lucruri noi."

Cu alte cuvinte, Începe cu de ce nu este doar o simplă carte pe care să o citești și atât. Începe cu de ce este un volum care inspiră, aducând la cunoștință, în același timp, multe valori ale unui lider, ale unei organizații de succes, care știe când să se întrebe DE CE.
Subiectele abordate vor fi atent dezvoltate, ci nu doar amintite, tocmai pentru ca cel care își rupe din timpul lui pentru a citi să rămână cu ceva după o astfel de lectură.

"Și trebuie să fie precis și răsunător. Claritatea scopului, a cauzei sau a convingerilor este foarte importantă, dar este la fel de esențial ca oamenii să te audă. Pentru ca un individ din categoria DE CE  să aibă puterea de a clinti oamenii, trebuie nu numai ca mesajul său să fie clar, ci să fie amplificat pentru a ajunge la suficient de multe persoane, astfel încât balanța să se încline în favoarea sa."

Așadar, debordând de un realism care inspiră, Simon Sinek ne îndeamnă să ne întrebăm DE CE. Cheia succesului constă nu doar în răbdare, ci și în documentare. Surse există. Lasă-te inspirat, pentru a inspira, mai apoi, pe alții!

În ultimă instanță, vă dezvălui un singur secret: AȘ PUTEA VORBI DESPRE ACEASTĂ CARTE ZILE LA RÂND. Sunt sigură că mă veți înțelege perfect în momentul în care aceasta va ajunge în mâinile voastre. Practic este imposibil să nu te conectezi cu stilul de scriere a lui Simon Sinek, cu ideile pe care el le dezvoltă, dar și cu modul în care el alege să structureze capitolele pentru ca acestea să poată fi înțelese în adevăratul sens al cuvântului și recitite oricând.

Am fost cu ochii pe această carte de ceva timp, iar când am găsit-o pe Libris.ro am știut că nu poate să-mi mai scape. Cu alte cuvinte, după o astfel de lectură nu doar că sunt încântată și motivată, ci îmi doresc la rândul meu să inspir oamenii din jurul meu, fiind un exemplu pozitiv și un ajutor de nădejde.

Mai jos vă voi lăsa și un videoclip în care Simon Sinek ne vorbește despre importanța întrebării DE CE.