Recenzie - Panica de Lauren Oliver

Titlu original: Panic
Autor: Lauren Oliver
Format: Paperback
Număr de pagini: 368
Editura: Nemira

Intr-un oras micut, unde tinerii sufera de claustrofobie, jocul Panica e singurul care le da sentimentul libertatii, prin probele absurd de periculoase.
Panica incepe ca atatea altele in Carp, un oras mort, de numai 12.000 de oameni din mijlocul pustietatii. Doar pentru ca era vara si nu era nimic de facut. Heather vrea sa participe la Panica, un joc legendar pentru cei din ultimul an de liceu, unde premiul si mizele sunt immense. Nu s-a considerat niciodata neinfricata, dar cand gaseste ceva si pe cineva pentru care sa lupte, descopera ca e mai curajoasa decat isi imagina. Lui Dodge nu i-a fost niciodata frica de Panica. Secretul pe care-l pastreaza cu sfintenie il va ajuta sa treaca prin joc. Dar ceea ce nu stie e ca nu este singurul cu secrete. Toata lumea are o miza. Pentru Heather si Lodge jocul adduce aliante noi, revelatii neasteptate si infiriparea primei iubiri. Dar si constientizarea faptului ca, uneori, lucrurile de care ne temem sunt cele de care avem cea mai mare nevoie.

• Am terminat de lecturat această carte, în urmă cu aproximativ o săptămână și încă mă mai gândesc la povestea dintre paginile coperții. Nu știu cum se face, dar instinctul meu îmi șoptește de fiecare dată care să fie următoarea lectură, de aceea pot să vă comunic faptul că de data aceasta am făcut o alegere bună. Spun acest lucru din mai multe motive, dar o să particularizez doar două dintre ele. Consider că această lectură nu a fost o pierdere de timp pentru că, în prealabil, a constituit o lectură plăcută care m-a atras și m-a făcut să îmi doresc să aflu ce se va petrece cu personajele, iar, pe de altă parte, perioada în care am citit această carte este una semnificativă, deoarece, în carte, acțiunea se petrece într-o vară sau, mai bine zis, la începutul verii, perioadă în care ne aflăm și noi acum.
  • Din start trebuie să menționez că titlul m-a indus în eroare. Într-o primă instanță, am trăit cu ideea că volumul acesta se bazează pe o fobie, titlul fiind cel care mi-a sugerat asta. M-am înșelat, dar doar parțial. Este vorba despre o panică, acel sentiment și emoție care apare în clipa în care ești stresat și supus unor impedimente, dar cel mai relevant este faptul că titlul ne introduce, încă din prima secundă într-un joc. Panica este un joc. Cine s-ar fi așteptat? Eu, sinceră să fiu, chiar dacă am citit fragmentul de pe spatele cărții, tot nu m-am prins despre ce este vorba. Am rămas foarte plăcut surprinsă când am descoperit că panica nu este, de fapt, panica.
  • Cartea are la bază o serie de personaje, dintre care cele mai menționate sunt Dodge, Heather și Nat. Totul începe cu Dodge, un băiat care era considerat, în cadrul școlii, un laș, iar el era conștient de acest considerent, iar, de asemenea, el arăta, în proporții foarte mari, ca un laș. În ceea ce privește aspectul fizic, Dodge era slab, avea trupul slab și pielea închisă, aceste însușiri fiind singurele trăsături moștenite de la tatăl său, un dominician care lucrase la construcția de acoperișuri și cu care mama lui fusese împreună pentru doar câteva clipe încinse, pe vremea când locuiau în Miami.

• Un lucru ne întristează și acesta este reprezentat de faptul că Dodge nici măcar nu își amintea ce nume are tatăl său. Cum îl chema mai exact, Roberto sau Rodrigo?
  • Printre toate acestea se numără și faptul că Panica este o lectură plăcută, dar pe cât de plăcută este, pe atât de amuzantă este.
" - În primul rând nu e atât de deștept. Nu are prea mult creier de nisip.
- Vrei să spui că așa speri.
Nat mimă un toast.
-Pentru sifilisul lui Delaney.
- Ești nebună, zise Heather, dar acum râdea de-a binelea.
Nat o ignoră.
-Fie ca tot creierul lui Matt Hepley să se transforme într-o delicioasă brânză!
-Amin! zise Heather și ridică brațul.
- Amin! "

• Cum am spus și la începutul acestui articol, panica nu este ceea ce pare, ci are o dublă conotație. În primul rând ea este substituentul unui joc, dar este evidențiată și în sens denotativ, constituind, astfel, o stare. Și totuși, sentimentul de panică este predominant pentru cei care fac parte din Panica.

" - Ce se întâmplă?
Practic, Heather țipa acum.
- Deschide ușa, Dodge!
- Nu pot!
Își simțea mâinile și picioarele adormite. Panica îi strângea plămânii, nu îl lăsa să respire. "
  • Sunt sigură că toți percepem panica ca fiind ceva rău, dar în momente de ananghie, pe Dodge îl ajută. Va putea birui prin panică?
" Gândește, gândește. Prin panică Dodge săpă o potecă în mintea lui. Un scop; îi trebuia un scop. Instinctiv, știa că datoria lui era să le scoată pe fete de acolo în siguranță, la fel cum era datoria lui să se asigure că Daynei nu i se va întâmpla nimic rău niciodată, Daynei a lui, singura lui soră și cea mai bună prietenă a lui. Nu putea să dea greș din nou. Trebuia cu orice preț să reușească. "

Dacă până în momentul de față, Panica a fost percepută ca fiind ceva inofensiv și demn de luat în derâdere, vine clipa când aceasta se schimbă la 180 de grade și ajunge să facă furori în lumea celor vii, consecințele fiind nefaste. Face pagube, distrugând bunuri, ba chiar ia viețile oamenilor.

" - Încetați! Nu faceți nimănui un bine mințind. E din cauza acelui joc, Panica sau cum îi spuneți. Nu încercați să pretindeți că nu e așa. [..].
- Cineva a murit, Heather, zise doamna Velez. E foarte grav.
O clipă, Heather crezu că nu o auzise bine.
- Ce?
Doamna Velez părea surprinsă.
- Credeam că știi!
Se întoarse spre Nat.
- Eram sigură că i-ați spus.
Nat nu zise nimic. [..].
- Cine? întrebă ea. "

• Sunteți pregătiți să aflați cine și-a luat rămas bun de la tot ceea ce înseamnă viață?
  • Ajungem, într-un final, la concluzia că toate personajele sunt protagoniști, deoarece aceștia iau parte la acțiune în mod egal. Ce nu știți voi este faptul că împreună vor participa la acest joc, numit Panica, iar treptat, vor fi eliminați, descalificați, luându-li-se, astfel, posibilitatea de a adera la un premiu extrem de mare. Pentru a ajunge la final trebuie să fii strategic, să știi să supraviețuiești și să te ții doar pe tine în joc, asta în cazul în care nu ai fost deja eliminat.
  • Îmi place tare mult subiectul acesta pe care Lauren Oliver l-a abordat și de aceea, consider că este important să vă spun că nimic nu este imposibil pentru eroii noști. În esență, cartea se bazează pe ceea ce se petrece încă de când acest joc ia amploare și până se sfârșește, dar la baza ei sunt acumulate și o serie de tragedii ce te sensibilizează, deoarece trecutul personajelor și chiar prezentul, nu este unul facil, ci, dimpotrivă, viața lor este presărată cu obstacole.
  • O să vedeți că veți fi sensibilizați și precum am apreciat eu, eforturile personajelor, sper ca și voi să le apreciați sau să le considerați demne, lecții de viață, deoarece personajele ajung, într-o oarecare măsură, să se maturizeze.
  • Treptat, numărul participanților se va reduce, până atunci când în joc vor rămâne doar trei personaje. Cine va câștiga și care va fi testul suprem, o să aflați doar dacă citiți panica. Această carte conține tot ceea ce ar avea nevoie un cititor, dramă, situații neașteptate, competiție, dragoste și victorie.  Trebuie să știm, însă, că în cadrul acestui joc, la un moment dat, nu mai era nicio fărâmă de bucurie, plăcere sau veselie, iar din perspectiva lui Dodge, Panica nu a căpătat niciodată o însemnătate atât de mare, nu fusese niciodată un joc atât de serios. Și niciodată nu fusese jucat cu atât de multă secretomanie. Trebuia să faci mai mult decât să joci și să rămâi în joc, trebuia să supraviețuiești.
  • Din punctul meu de vedere, Panica seamănă foarte mult cu seria Jocurile foamei, serie pe care nu am citit-o, dar din cele auzite, am înțeles că și acolo este vorba tot despre un joc. Tot ce pot să spun este că fanii trilogiei Jocurile foamei vor îndrăgi, cu siguranță, și această carte.
  • Vă recomand cartea cu cel mai mare drag și vă invit și pe voi în joc. Cât veți putea supraviețui?
Lectură plăcută! Noi ne citim data viitoare cu un nou articol!

Mulțumesc NEMIRA pentru exemplarul oferit spre recenzie.  Cartea o puteți achiziționa cu doar un click aici. De asemenea, nu uitați că în cadrul acestei edituri găsiți o sumedenie de reduceri, astfel că pentru toate produsele Nemira aveți un procent de 20% extrareducere, vezi aici