Ești în căutarea unei lecturi simpatice, dar care să te antreneze, în același timp? Dacă răspunsul tău este afirmativ, atunci ai venit exact unde trebuie, deoarece astăzi am să îți vorbesc despre o carte scrisă de o autoare româncă, o carte plină de acțiune și de rebeliune, un volum simplist, dar cu o acțiune destul de complexă, care te va antrena pe tot parcursul lecturii.

Volumul Mai presus de mândrie de Roberta Ariana este o carte pe care am citi-o atât de ușor, încât nu mi-a venit să cred că, a un moment dat, am ajuns la ultima pagină. Acest volum, încă de la început, mi-a implementat ideea de frică, de acțiune, dar și de planuri bine puse la punct. Roberta Ariana a reușit, într-un mod surprinzător, să mă introducă în acea atmosferă a cărților în care acțiunea se perindă în jurul Italiei. Tot această autoare a fost cea care, pentru prima dată în acest an, mi-a reamintit de romanele lui Dan Brown, căci, sinceră să fiu, atmosfera creată de ea se aseamănă foarte mult cu atmosfera pe care o implementează acest celebru autor în cadrul romanelor sale.

Acest aspect a fost un atu, un punct foarte, deoarece am știu că, odată cu această atmosferă, se vor naște acțiuni și cazuri în care va trebui să mă implic. Cu alte cuvinte, mi-am asumat reputația de martor, de înfăptuitor, dar și ne vinovat. Dincolo de orice cuvânt, acțiunea a preluat controlul și m-a adâncit într-un vârtej în care evenimentele se derulau cu repeziciune, poate chiar cu acea repeziciune cu care eu nu am ținut pasul. Trebuie să recunosc, pe alocuri, acțiunea mi s-a părut mult prea alertă, iar tocmai din acest motiv, am ajuns să nu percep unele fapte în totalitate. Dacă am stat, însă, și am meditat, am reușit să înțeleg, în mare parte, pe ce cărări are de gând firul epic să succeadă.

Ca urmare, raportându-mă la acțiune și la prezența acesteia, aș putea spune că predomină în fiecare pagină, iar descriere este exact atât cât trebuie, nici prea multă, nici prea puțină. Este de apreciat faptul că autoarea a știut cum să intercaleze modurile de expunere, apelând atât la dialog și monolog interior, cât și la o descriere și o narare a faptelor, fără de care povestea ar fi fost doar o simplă povestire.

Personajele mi s-au părut dinamice, dar alese în așa fel încât să însemne ceva. Astfel, pe parcursul romanului vom face cunoștință cu Stefano Christian Allegri, un fost membru al Casa Nostra, cu Paolo Borsellino, Geovanni Falcone, dar și cu alți membri importanți ai mafiei, respectiv cu Antonia și Maria Navedo. Toate aceste caractere au fost atent selecționate, unele chiar inspirate din viața reală, din istoria tragică a Italiei. Despre cine este vorba? Aici vorbim despre Paolo Borsellino și Geovanni Falcone, doi magistrați italieni foarte importanți, factori esențial în lupta contra mafiei, ambii asasinați în anul 1992.

Istoria, faptele istorice, de fapt, orașul Palermo, personajele cu un spirit libertin, dar puternic, dar și acțiunea plasată într-un trecut particularizat prin apropierea anului 1993, m-au determinat să cataloghez această carte ca fiind una creată din pasiunea pentru tot ceea ce însemnă cultura italiană. Numele personajelor, orașul în care se petrece acțiunea, ancorarea ei într-o perioadă critică, au determinat-o pe autoarea să aducă la suprafață aspecte adânc îngropate prin intermediul unei istorii care se repetă în cadrul romanului Mai presus de mândrie.

Evadarea lui Stefano, lupta lui pentru supraviețuire, dar și încercarea de a se înțelege fac din acest roman un adevărat volum destinat acelora care își doresc ca sângele să le pulseze în vene mai repede decât de obicei. Într-un mod deosebit, dar atât de simplu, autoarea a reușit să acapareze, să introducă suspansul în acele momente în care aștepți mai puțin, dar și în acele clipe critice, în care ta aștepți ca totul să se termine.

Chiar nu am avut cale de scăpare și tocmai datorită acestui aspect, am căzut în plasa acțiunii și a mafiei, am ajuns să iau parte la o serie de întâmplări nefaste și critice, violente și pline adrenalină. Aceste momente, de altfel, le consider definitorii, mai ales în ceea ce-i privește pe acei cititori care sunt fani înfocați ai acestor cărți. Iar dacă ar fi să cataloghez această carte, aș pute spune, pur și simplu, într-un cuvânt că această denotă acțiune. Suspansul nu se ascunde, iar faptele rele și trădarea ies în evidență mai mult decât m-aș fi așteptat.

Lupta pentru o viață cât de cât normală și decentă, eterna cursă după supraviețuire, dar și dorința de a fi un tip remarcabil, îl determină să Stefano să lupte și să încerce din răsputeri să se ascundă, dar să obțină, în același timp, ceea ce și-a dorit de atât de mult timp. Libertatea s-ar putea să nu îi mai fie cunoscută, căci odată ce captivitatea a pus stăpânire pe sufletul lui, acestuia îi este destul de greu să raționalizeze anumite evenimente și situații. Sub influența adrenalinei și a pericolului, Stefano poate fi în stare de orice, iar alături de Antonia va face o echipă remarcabilă.

Dar luptă el doar pentru sine? Nu mai este și viața altcuiva în jos? Cine este, de fapt, Stefano și cine va deveni la finalul acestei lungi curse? Ce se va alege de el după ce va sfârși această alergare? Supraviețuirea implică adrenalină, dar și lupta împotriva unei organizații alcătuită doar din mafioți.

Va mai vedea Stefano lumina zorilor? Va mai avea acesta prilejul de a se bucura de secolul XXI?
Într-un roman de debut cuprinzător și plin de adrenalină, Roberta Ariana reușește să aducă la viață termenul de mafie italiană și tot ceea ce implică această ștampilă, care și-a pus amprenta asupra multor suflete.

Datele cu un caracter real, elementele verosimile împletite cu o ficțiune care atinge cote impresionante, condus spre o atmosferă tipică unui roman polițist, dar și de aventură, un roman în care frica se ascunde în spatele fiecărui cuvânt. Bandele mafiote, dintre care amintim Casa Nostra au un rol definitoriu în formarea punctului culminant, dar și în cadrul întregii acțiuni, care nu te va lăsa, nicidecum, să poposești în ideea că ai obosit. Fie că ești zdruncinat sau nu, tu trebuie să continui și să fii la curent cu ceea ce i se va întâmpla personajului principal.

Recunosc, eu nu sunt chiar adepta acestor cărți cu o acțiune atât de alertă, dar Mai presus de mândrie mi-a plăcut, mai ales pentru că, pe întreg parcursul lecturii, mi s-a înfiripat în minte întrebarea: De ce se numește cartea așa? De ce tocmai acest titlu?

La final, bineînțeles, misterul este destăinuit, iar autoarea demonstrează, încă o dată, că pasiunea ei pentru scris s-a soldat nu doar un roman simplu, ci cu un roman care implică acțiune, cooperare, dar și grija de sine.

Puțin previzibilă și pe alocuri extrem de alertă, cartea Mai presus de mândrie a fost, per total, o carte pe care o recomand acelor cititori care au nevoie de un impuls pentru a ieși din ceea ce însemnă viața de zi cu zi. Pentru o zi de vară, pentru un concediu sau o vacanță, această carte va fi perfectă!

Țin să mulțumesc autoarei pentru posibilitatea de a citi această carte! Pentru doritori, ea se poate achiziționa la un preț foarte bun de pe librăria Libris.ro, cu doar un click aici