Recenzie - Umanii de Matt Haig

Colecția: Nautilus
Autor: Matt Haig
Format: Paperback
Număr de pagini: 376
Editura: Nemira

Nicaieri nu-i ca acasa. Sau poate...?
Intr-o noapte ploioasa de vineri, profesorul Andrew Martin e gasit fara haine pe strazile din Cambridge. Dupa acest „incident“, nu se mai simte in apele lui. Isi pierde pofta de mancare. Nu mai intelege ce rost are imbracamintea. Pana si sotia si fiul ii par respingatori. Se simte pierdut in randul unei specii necunoscute si uraste pe toata lumea de pe planeta, mai putin pe Newton. Dar Newton e un caine...
Cine este, de fapt, Andrew Martin? Ce l-a facut sa-si schimbe complet parerea despre rasa umana?

• Umanii de Matt Haig este o capodoperă ce ne învață să ne reamintim ce reprezintă societatea noastră, de fapt. Greșelile, stările de nervozitate, incapacitatea de a accepta adevărul, toate acestea ne definesc. Sunteți gata să porniți într-o călătorie, la finele căreia, s-ar putea să deveniți altcineva? Aveți curajul de a pătrunde într-o sferă ce conturează numai adevărul despre noi?
  • Nu știu câți dintre voi sunteți atrași de aceste cărți din colecția Nautilus sau câți dintre voi ați citit această carte, dar un lucru este cert, în ceea ce mă privește, de acum încolo o să încerc să procur cât mai multe exemplare de acest gen pentru că, da, mă atrag toate cărțile disponibile aici și presimt că biblioteca mea se va bucura mai des de genul acesta de cărți, dar, totuși, cel mai important este că mintea mea se va delecta cu lecturi ce își merită fiecare bănuț.
  • Ca să revenim la această carte, doresc să încep prin a vă spune că am aflat de acest exemplar în urmă cu ceva vreme, nu mai știu exact de unde, dar cel mai probabil de pe rețelele de socializare sau chiar de pe pagina colecției Nautilus. Adevărul est că m-a atras din prima clipă când am văzut-o și, pe lângă asta, prin intermediul multitudinilor de citate găsite pe internet, nu am putut să rămân rece si să nu îmi doresc această carte.
  • Nu îmi pare rău că am citit-o, din contră, acest fapt mă bucură și mă îndeamnă, totodată, să mai încerc cărți de la acest autor pentru că, efectiv, stilul de scriere al autorului, mă atrage. Dacă stau să mă gândesc bine, nu știu exact numărul de cărți scrise de acesta, însă știu cu certitudine că la noi, în cadrul editurii Trei, s-a tradus o carte, intitulată sub numele de Băiatul Echo, o carte, ca aceasta, care, de altfel, îmi trage cu ochiul.
  • Această scriere a lui Matt Haig mi-a reamintit de faptul că oamenii au multe defecte, defecte ce pot fi reparate sau nu, dar, pe lângă asta, ei se iubesc, cum poate nimeni nu o face și suferă, mai mult decât oricine. Așadar, în ceea ce privește subiectul cărții, țin să vă spun că acesta este unul destul de emoționant, în sensul că, nu ai cum să nu te regăsești măcar într-o pagină din această carte, dacă nu în toată. Aici, există adevăruri surprinse într-un mod cu totul diferit, adevăruri văzute prin prisma unui personaj, Andrew, protagonistul operei.

• Sunteți gata să faceți cunoștință cu Andrew Martin? Andrew Martin nu este doar o simplă ființă, ci este una fericită. Un bărbat ce are parte de o familie, Gulliver, fiul său, și soția sa Isobel. Dar ce s-ar întâmpla dacă într-o bună zi, acest Andrew, nu ar mai fi ceea ce a fost până acum? Ce s-ar întâmpla dacă acesta ar fi înlocuit. Dar de cine și de ce ?
  • Povestea începe cu el, chiar el, Andrew, care se trezește în plină stradă fără haine și urmărit de o mulțime de ochi ce au rol critic.
  • Fiți gata să pătrundeți într-o lume plină de capcane, plină de adevăr, dar, cel mai mult să vă pregătiți pentru a lua parte la povestea vieții voastre. O poveste ce scoate la iveală o sumedenie de lucruri despre oameni, o multitudine de situații precare prin care, poate, fiecare am trecut și vom trece, dar cel mai semnificativ este faptul că la finele provocării, ne vom alege cu o învățătură, o lecție cu rol moralizator și educativ.
  • După cum am amintit și mai sus, Andrew este, în prim plan, în centrul atenției, deoarece de la el vom afla cele mai importante convingeri și cele mai dureroase scene, ce ne definesc pe noi oamenii. Încă din incipit, povestea ia amploare și, într-o oarecare măsură, nu ai idee la ce să te aștepți și o să observați că, pe parcurs, o să fiți din ce în ce mai atrași de poveste, la fel cum și eu am fost.
  • Astfel, datorită acestui incident nefericit întâmplat într-o noapte neobișnuită, Andrew este nevoit să apeleze la un psiholog și la un medic pentru a-l informa dacă este totul în regulă cu el sau suferă de o boală mintală. Nu își mai amintește nimic, totul pentru el este străin, mai puțin faptul că are o familie. Conștientizează că familia lui este compusă din Gulliver și Isobel, însă, din păcate, nu știe ce îndeamnă cu adevărat termenul de soție și termenul de fiu. Încetul cu încetul, se întoarce acasă și este surprins când vede că are un câine. O fi acest câine pentru el mai presus de familia sa? Se pare că da și spun asta pentru că am motive întemeiate s-o spun și acest fapt reiese și din monologul pe care acesta îl poartă cu acest câine care poartă numele de Newton. Da, și-a botezat câinele după Isaac Newton.
  • Dacă nu v-am spus încă, Andrew, locuiește în Anglia și posedă meseria de profesor universitar de matematică, la o universitate foarte cunoscută și apreciată. A ajuns aici cu foarte multă muncă și este un om dedicat meseriei sale, ba chiar, ajunge să lucreze prea mult . Dar, reîntorcându-ne la câine, acesta pare să joace rolul de cel mai bun prieten al său.
  • Ce se întâmplă când Andrew Martin nu este Andrew Martin? Ați putea crede una ca asta?
  • Andrew, cel de pe pământ, a lucrat mult pentru a demonstra o teorie sau principiu, nu știu exact cum să îi spun, numit principiul Rienmann, și într-un final a reușit, însă a ajuns el oare să comunice acest lucru multor oameni sau el era singurul care dispunea de cunoștința acestui fapt? Andrew ( cel nou) are menirea de a distruge pe toți aceea care-i stau în cale, dar și pe aceea care, bineînțeles, au fost înștiințați de această demonstrație. Începe cu un bun prieten de-al său. Lista va continua oare? Există posibilitatea ca și Isobel, respectiv Gulliver să fie trecuți pe acea listă și să urmeze să fie omorâți fără mile de un.. de un ce? Ce este Andrew, de fapt?
  • Suspans cât cuprinzi cu ochii și idei la care niciunul dintre noi nu s-ar fi gândit vreodată, din aceste elemente este compusă această poveste.
  • Dacă Andrew nu este ceea ce pare, atunci, ce părere are el despre umani, despre noi? O lista de înșiruiri ce stau la baza vocabularului eroului, din care putem afla, gândurile sale referitoare la oameni. Astfel, umanii :
-se spală;
-ascultă;
-se ocupă de grădinărit;
-mănâncă;
-șofează;
-muncesc;
-sunt cuprinși de dor;
-câștigă bani ușor:
-se holbează;
-beau;
-oftează;
-lucrează;
-se joacă;
-fac plajă;
-se plâng;
-fug;
-le pasă;
-socializează;
-fantazează;
-gugălesc;
-sunt părinți;
\-renovează;
-iubesc;
-dansează;
[...] Și lista continuă.

• Poate totul vi se pare în regulă până acum, nimic neobișnuit, dar ce se întâmplă când acest ceva, acest Andrew, se atașează de această lume, de oamenii din jurul lui. Va renunța oare la darurile de vindecare de care dispune, pentru a avea, totuși, o viață lejeră, alături de cei dragi? Va alege să fie muritor? Dar mai există întrebări la care nu v-am dat un răspuns, ci vă las pe voi să descoperiți ce este, de fapt, Andrew, ce s-a întâmplat cu tatăl și soțul adevărat a lui Gulliver și al lui Isobel. Vă avertizez, însă, urmează să iasă la iveală, secrete ce vă vor șoca, secrete ce vă vor face să îndrăgiți această carte și, totodată, s-o iubiți și să conștientizați că și voi, la rândul vostru, sunteți umani.
  • Înainte de a se încheia totul, Andrew, îi lasă lui Gulliver o listă, compusă dintr-o serie de sfaturi, ce se potrivesc foarte bine pentru fiecare dintre noi.

• Ești pregătit pentru o lectură încărcată cu secrete, omoruri și adevăruri, știute numai de personaje? Când vor ieși la iveală, cum vei cataloga această lectură? Ca fiind una plăcută sau una atât de plină de căi adevărate, încât ai avut impresia că tu ești personajul principal?
  • O carte ce te afundă profund în realitate, o scriere ce are menirea de a sensibiliza, o adevărată capodoperă ce ne învață ce înseamnă iubirea, ce reprezintă moartea și cât de puternici putem fi uneori. Puternici, dar și slabi, slabi în fața a ceea ce ne domină. De aici învățăm cum să prețuim ceea ce avem, cum să fim mulțumiți de noi și cum să faceți ca să avem un scop în viață. Nu uita, încearcă totul, ceva tot ți se va potrivi.
  • Am acordat cărții 4 steluțe, deoarece în anumite situații, am intuit ceea ce se va întâmpla. Totuși, vă recomand cu cel mai mare drag acest exemplar și vă aștept și pe voi cu păreri referitoare la această carte.

Mulțumesc editurii Nemira pentru exemplarul oferit spre recenzare.
Cartea poate fi comandată cu doar un click aici.