Recenzie "O mare de lacrimi" de Ruta Sepetys

Editura: Epica
Număr de pagini: 352
Data apariției: 2017
Limba: Română
Tip copertă: Broșată

Cartea O mare de lacrimi scrisa de Ruta Sepetys a aparut la editura Epica.
Lucrarea de fata este o fictiune istorica pentru adolescenti si tineri. Actiunea se petrece la finalul celui de al Doilea Razboi Mondial, in Prusia Rasariteana, unde mii de refugiati cauta cu disperare o cale de scapare din calea mortii. Printre acestia se afla si Joana, Emilia si Florian, ale caror vieti se intersecteaza pe drumul catre nava care le promitea salvarea, Wilhelm Gustloff. Fiecare are secrete „incomode”, ca toti cei care traiesc vremuri de razboi, de fuga si de lipsuri. Uniti prin forta imprejurarilor, povestile lor converg, iar paleta narativa se imbogateste in consecinta, deopotriva cu emotiile cititorilor care afla despre minciuni si revelatii, despre tradare si generozitate, despre violenta si autoamagire.

• Ruta Sepetys este autoarea pe care o îndrăgesc foarte mult și din acest considerent mi-am manifestat de foarte mult timp, dorința de a descoperi stilul ei de scriere, respectiv poveștile pe care le conturează, acele povești fictive, dar care transmit, totodată, adevăruri universal valabile.
  • De ce O mare de lacrimi ? Sinceră să fiu, laudele nu contenesc să se oprească, iar cititorii, cel puțin cei pe care eu i-am întâlnit, vorbesc extrem de mult despre acest volum de carte. Aveam foarte mari așteptări, dar acestea s-au ridicat, oarecum, la nivelul impus de mine, mai ales că este pentru prima dată când mă afund într-o lectură de acest timp, respectiv de la această autoare.
  • Ca să nu zăbovesc mult, doresc să vă aduc la cunoștință faptul că lecturarea cărții se face într-un mod lejer și foarte rapid, acest fapt datorându-se, stilului concret, dar, totodată, semnificativ și uzual, pe care Ruta reușește să-l implementeze în scrierile sale.
  • Nu știu câți dintre voi ați ajuns să vă delectați cu acest volum, însă, știu un lucru concret și acela este reprezentat de faptul că O mare de lacrimi, trebuie să fie pe wishlist-ul vostru. O asemenea scriere, nu trebuie dată neglijării, mai ales că aceasta implică o serie se aspecte demne de luat în considerare, ce vin cu rolul de a te informa sau, cel mai important, vin cu rolul de a te forma .
  • Povestea ce stă la baza întemeierii acestei povești ne prezintă o succesiune de personaje, care iau parte la un eveniment critic în istorie, un eveniment ce presupune războirea unor reprezentanți de grad înalt, reprezentanți particularizați prin intermediul a două personalități istorice, cunoscute sub numele de Hitler și Stalin. Caracterele principale sunt evidențiate prin intermediul unor tineri, de culturi și origini diferite, iar aceste personaje sunt Joana, Florian, Emilia și Alfred.
  • Încă din primele pagini ale cărții, ni se face cunoștință cu cei patru, dar pe lângă ei vor mai apărea și alte nume reprezentative, care vor avea un rol important în desfășurarea evenimentelor.
  • Nu este lipsit de importanță faptul că nu am putut să nu mă emoționez, chiar dacă acest lucru s-a petrecut încă din paginile de început ale volumului, iar în momentul respectiv, am știut că am făcut alegerea potrivită în ceea ce privește lecturarea acestei cărți. Mi-am șters lacrimile și am purces mai departe, iar ceea ce am descoperit, a fost pentru mine foarte impresionant.
  • În prim plan, o să vedem că scriitoarea, ne prezintă personajele ca făcând parte fiecare din locurile natale, până în momentul în care un eveniment, o teroare, îi aduce împreună.  La început, nu se cunoșteau, erau puțini, dar grupul lor a luat amploare, pe zi ce trecea, și așa au ajuns să formeze o echipă ce va duce greul pe umeri, indiferent de cât de mult este acesta.
  • Într-o altă ordine de idei, cunoaștem numele fiecărui personaj, dar știm oare ce se perindă în mintea fiecăruia? Cunoaștem oare câteva lucruri esențiale despre fiecare în parte? Voi nu știți, dar eu mi-am umplut bagajul cu tot ceea ce reprezintă ele, de aceea o să încerc să redau câteva date despre fiacre în parte, date care să vă ajute să vă formați o ideea despre ceea ce constituie ele, de fapt.
  • Să începem cu Joana. Cine este aceasta, pe lângă faptul că face parte din categoria personalităților de sex frumos?  Joana dispune de o pregătire medicală, fiind foarte învățată și considerată o bună asistentă medicală, care știe să facă față oricărei situații dificile, indiferent de locul în care se află, timpul de care dispune sau de oamenii care îi sunt lături pentru a o încuraja. Nu este o fată obișnuită, din câte puteți să vă dați seama, astfel că făcând parte din categoria oamenilor născuți în Lituania, ea este o lituaniană ce va avea un rol foarte important în derularea evenimentelor.

• Tot aici am amintit-o și pe Emilia, nu? Emilia, pe de altă parte este mult mai tânără. Așadar, având o vârstă ce poate fi încadrată în prioada adolescentină, această Emilia are numai 15 ani și, totuși, războiul nu a ocolit-o, nu a ignorat-o și nici nu a protejat-o. Acest război dintre Stalin și Hitler, i-a furat prietenele cele mai bune, pe Rachel și Helen, prietene după care suferă și tânjește, căci din punctul ei de vedere, o prietenie este foarte importantă, mai ales când aceasta nu știe de supărare.
  • Este perfectă, totodată, perfectă din punct de vedere al aspectului fizic, mai ales în circumstanțele în care are părul blond și ochii de un albastru marin. Cu alte cuvinte putem s-o catalogăm ca fiind modelul arian perfect. Nu suferă doar după prietenele ei, ci este afectată și de faptul că mama ei nu mai face parte din acele ființe care mișună pe Pământ și ea însăși este pământul, decesul ei fiind reprezentat de nașterea fratelui ei mai mic.
  • Nu putem omite, nici celelalte caractere care sunt prezentate de către autoare, astfel că de această dată vom avea de prezentat doi băieți, reprezentați de Florian și Alfred.
  • În primul rând, cel care mi-a atras atenția cel mai mult este Florian, deoarece el reprezintă tipul personajului calculat și demn de ascultat, făcându-se, astfel, respectat, într-o măsură mai mare sau mai mică.
  • Pe de altă parte, Alfred își face și el simțită prezența, însă, din punctul meu de vedere, el este diferit față de ceilalți, în sensul că este oarecum viclean, dar putem afirma și faptul că este precum un motan care stă cu ochii și pe șoarece și pe cașcaval. Dintr-o altă perspectivă, însă, acest băiat, este considerat pasăre lovită în aripă a cărei rol este de a sta cât mai aproape de cuib. O să vedeți și voi toate aceste aspecte în momentul în care veți citi cartea, dar, sincer, pe mine nu m-a făcut acest aspect să nu îmi doresc să lecturez ceea ce mi-a mai rămas de lecturat. Deși este genul de om care se uită la un tablou pe perete, dar, în loc să îl admire, își privește propria reflexie în geam, el nu poate fi denigrat, mai ales că mi se pare cel mai înțelept dintre toți, deducând aceste aspecte prin intermediul afirmațiilor pe care le face.

• Așadar, precum am menționat și anterior, la evenimente vor lua parte, nu doar personajele principale, ci și cele episodice care apar doar în anumite momente sau doar până în anumite momente. Ingrid este unul dintre aceste caractere, dar prezența ei m-a impresionat cel mai mult. Aflăm despre aceasta că prezintă un defect ce se caracterizează prin orbire, însă pe ea nimic nu o împiedică, mai ales că își dorește să trăiască viața, cu bune, cu rele. Chiar dacă nu este perfectă și prezintă acest defect, ea dispune de alte calități ce se bazează pe simțuri auditive și tactile foarte ascuțite.
  • Ingrid m-a impresionat și prin povestea ei de viață, trecutul ei fiind unul deloc memorabil, mai ales că acesta o surprinde pe ea ca persoană ostatică, dar și părăsită fără niciun regret de către mătușa ei pe un peron, iar urmările au fost nefaste, aceasta fiind jefuită și mai apoi, lăsată în voia sorții fără nimic, decât cu inima curată și sufletul pur, fără impurități.
  • Am prezentat personajele care, în mare parte, sunt cele mai prezente și am amintit și faptul că aceștia formează un grup, războiul fiind singurul liant care îi aduce împreună, căci dacă acesta nu se isca, cel mai probabil nici această poveste nu exista.
  • De asemenea, vă pot spune că acțiunea se petrece într-o perioadă în care iarna este la putere, frigul făcându-și simțită prezența din abundență și măcinând fărâmele de speranță ce s-au născut pe parcursul tragicului moment.  Totul va luat amploare, așa că dacă ați avut impresia că până în acest moment totul părea normal, nimic ieșit din comun, vă anunț, să vă pregătiți șervețelele sau, mai bine, să vă faceți un scut de gheață în jurul inimii, deoarece nu veți putea rămâne imuni la ceea ce se va petrece în continuare. Într-o zi friguroasă de ianuarie, se întâmplă ceva ciudat, astfel că Emilia leșină. Care să fie cauza concretă? Secrete își vor face simțită prezența și se vor divulga și răstălmăci enigme, ce au un rol decisiv.
  • Totuși, putem vorbi despre faptul că toți au aceeași destinație, astfel că vor să ajungă pe un navă ce poate fi unica șansă de salvare pentru toți. Vor să ajungă pe vasul Wilhelm Gustloff. Dar vor reuși, mai ales că norocul nu le surâde?
  • Cu chiu, cu vai, vor ajunge, dar cine a precizat faptul că vor ajunge toți? Vor exista pierderi. Se vor întâmpla situații care nici prin gând nu v-au trecut să cineva le-ar pune pe hârtie. Plânsete, pierderi, păreri de rău și suflete ce se vor face bucăți, aspecte ce te aruncă într-o mare de lacrimi, din care nu poți scăpa, chiar dacă ești însoțită de un colac sau vestă de salvare. Te îneci, dar nu în apă, ci în lacrimi. Se întâmplă să fie bombardați și la finele evenimentului, cineva se va despărți necondiționat de grup, dar cine va fi acesta?
  • O etapă anterioară se referă la faptul că, odată ajunși la un loc cât de cât sigur, aceștia sunt  nevoiți să prezinte actele de identitate, personalităților de rang înalt, dar apare un impediment și grupul Emiliei conștientizează că aceasta nu are acte de identitate, ele fiind pierdute pe undeva, în trecutul ei. Cum vor proceda? Vor putea ei să rezolve această problemă sau acesta va fi momentul când Emilia va fi descoperită, ca mai apoi să fie dusă departe sau, cel mai rău, călcată în picioare de către o mare de lume necunoscută?
  • Își vor face simțită prezența, momente tragice, iar acestea vin cu rolul de a seca ochii de lacrimi, lacrimi ce tânjesc după ceea ce era viața odată și nu mai este acum. Apar situații cutremurătoare ce scot la iveală adevăruri și traume îngropate în trecut și știute numai de către acesta. Opera O mare de lacrimi este tot ceea ce ai nevoie în momentul în care nu ai cunoștință de ce să citești.
  • Mie mi-a plăcut mult această carte, mai ales că în cadrul ei este surprinsă și Germania, o țară pe care eu o îndrăgesc și, un alt aspect, care, din nou, m-a încântat, a fost faptul că traducătorul acestui volum a ales să păstreze anumite cuvinte în limba germană.
  • În ceea ce privește finalul, însă, acesta nu m-a surprins, deoarece mă așteptat la cu totul altceva. Cred că, în mare parte. nu l-am înțeles, dar totuși, este oarecum ambiguu, iar acest aspect m-a făcut să dau cărții 4 steluțe din 5 pe Goodreads. Nu pot omite faptul că, pe lângă tot ceea ce am prezentat mai sus. cartea are și rol informator, deoarece ni se pun la dispoziție o sumedenie de informații istorice, mai ales prin prisma considerentului că volumul este o ficțiune istorică, ce surprinde, consider eu, o mulțime de afirmații adevărate.
  • Cartea are un caracter simetric, deoarece, în partea de început, personajele sunt prezentate individual, iar la finele povestirii, la fel, fiecare fiind pe cont propriu.
  • Vă recomand cu cea mai mare căldură această carte, însă sfatul meu ar fi să vă pregătiți și pachetul cu șervețele, deoarece se vor vărsa lacrimi.
Cartea poate fi achiziționată cu doar un click aici și astfel, abonându-vă, puteți beneficia și de un cadou de 5% reducere pentru una dintre comenzi.