Recenzie - Născută din fum și os de Laini Taylor

Născută din fum și os

Autor: Laini Taylor
Editura: EPICWAVE
Număr de pagini: 400

„Aveti in fata o poveste despre descoperirea adevaratei identitati, scrisa cu mult fler, dar si cu o nota de umor... [Este] bine spusa si foarte atent temporizata, starnind intrebari surprinzatoare despre notiuni ca incredere, tradare, apartenenta si asteptari.”
                                             — The Los Angeles Times

Pe intreg pamantul, urme negre de maini, imprimate cu foc, apar pe mai multe porti. Sunt ale unor creaturi straine, inaripate, care s-au strecurat in aceasta lume printr-o despicatura din cer.

Intr-o dugheana veche si intunecata, proviziile de dinti omenesti ale unui diavol scad periculos. Iar pe stradutele intortocheate, intunecate si misterioase ale Pragai, o tanara eleva de la Liceul de Arta e pe cale sa fie prinsa intr-un crancen razboi coborat din alta lume.

Ea este Karou. Isi umple caietele de schite cu portrete de monstri, care poate ca sunt sau nu sunt adevarati. Obisnuieste sa dispara in mod misterios pentru a indeplini unele „comisioane”; vorbeste multe limbi – nu toate omenesti, iar parul ei, de un albastru aprins, chiar asa ii creste. Oare cine este ea? Intrebarea aceasta nu-i da pace, dar tocmai este pe cale sa afle raspunsul.

Cand unul dintre straini – frumosul Akiva, chinuit de amintiri intunecate – da cu ochii de ea, pe o alee din Marrakech, rezultatul este sange si explozie de lumina astrala, secrete dezvaluite si o dragoste cum numai in stele poate fi scrisa, ale carei radacini sunt adanc implantate intr-un trecut nemilos si dureros. Va ajunge, oare, Karou sa regrete c-a aflat adevarul despre ea insasi?

Date despre autor:

Laini Taylor (1971) este una dintre cele mai importante autoare de literatura fantasy pentru adolescenti si tineri din acest moment. A absolvit cursurile Universitatii Berkeley, California, si este licentiata in Literatura Engleza. A fost nominalizata la National Book Award, in anul 2009, pentru romanul Lips Touch: Three Times. In 2011 a publicat prima carte din seria cu acelasi nume, Nascuta din fum si os, care s-a transformat rapid intr-un fenomen editorial global, fiind tradusa in 33 de limbi si vanduta in milioane de exemplare. Romanul a devenit concomitent bestseller New York Times, USA Today, Indiebound si Amazon. Totodata, drepturile de ecranizare au fost vandute unuia dintre cele mai importante studiouri cinematografice, UNIVERSAL PICTURES.

"   UN OU DE CIOCOLATA
    Trei luni.
    Trecusera trei luni de cand portalurile arsesera, iar Karou nu primise nicio veste in tot acest timp. Cat de adesea gandurile ei, oricat de ocupate, altminteri, alunecasera deodata inapoi la biletul facut scrum din ghearele lui Kishmish? Ca o zgarietura pe un disc de vinil, biletul sapase un sant in mintea ei. Oare ce scria? Ce voia Brimstone sa-i spuna, cand portalurile ardeau?
    Ce scria in bilet?
    Si apoi era iadesul, pe care acum il purta la gat, cum il purtase Brimstone. Ii trecuse prin minte, bineinteles, ca s-ar putea sa fie o dorinta, una chiar mai puternica decat un bruxis, si il tinuse in palma, punandu-si o dorinta — isi dorise sa se deschida un portal spre Altundeva-, dar nu se intamplase nimic. Era cumva placut sa-l simta in palma, totusi. Aripile lui de os i se potriveau intre degete ca si cand ar fi fost facut tocmai pentru a fi tinut astfel. Dar era ceva mai mult decat un os, nu putea ghici ce sa fie. Cat despre motivul pentru care i-l trimisese Brimstone, se temea ca nu-l va afla niciodata. Teama aceasta o rodea permanent, in toate intrebarile ei fara raspuns, iar in urma acestora ii rasareau noi temeri, ciudate si greu de definit.
    Ceva se intamplase cu ea.
    Uneori, cand se uita acum in oglinda, trecea printr-un moment de blocaj, de parca intalnea privirea unei straine. Cand era strigata, nu isi recunostea intotdeauna numele, si pana si umbra de la picioarele ei i se parea straina. De curand, se trezise punand-o la incercare cu gesturi iuti, ca sa se convinga ca era a ei. Era foarte sigura ca nu era un comportament normal.
    Zuzana nu era de acord.
  - Este probabil o tulburare de stres posttraumatic, spusese ea. Ar fi ciudat daca ai fi bine. Vreau sa spun, ti-ai pierdut familia.
    Karou inca se minuna de modul in care Zuzana acceptase toata povestea ei bizara. Prietena ei nu era, practic, o persoana credula, dar dupa ce il vazuse pe Kishmish si dupa ce ii facuse o mica demonstratie cu firtigeii, crezuse totul neconditionat, ceea ce era un lucru bun. Karou avea nevoie de ea. Zuzana era ancora ei in viata normala.. Cat mai ramasese din ea, adica. "

Intrigantă și plină de suspans, această carte începe într-un ritm alert, dar, totuși, obișnuit, făcându-ne cunoștință cu personajele bine conturate. Pe de altă parte, în incipit este surprins locul în care se petrece acțiunea, dar nu putem omite nici perioada în care este surprinsă povestea. Ce zicem să vedem, mai întâi, unde se petrece acțiunea? Fiind o carte tipică pentru adolescenți este evident faptul că povestea se va perinda în jurul școlii, perioada fiind particularizată prin intermediul iernii. În ceea ce privește personajele, încă din primul moment o să facem cunoștință cu protagonista noastră, Karou, fata care își umple caietele de schițe cu portrete de monștri, care, până la urmă, poate sunt adevărați, poate nu sunt. Cel mai relevant este că obișnuiește să dispară misterios pentru a îndeplini comisioanele despre care Brimstone îi vorbește. Totodată, Karou vorbește multe limbi, iar în ceea ce privește părul, acesta are o culoare de albastru aprins și nu pentru că este vopsită, ci pentru că așa îi crește în mod normal. Și, totuși, cine este ea? Aceasta este întrebarea care o frământă, însă este determinată să afle adevărul despre tot.
Îmi plac personajele altfel, ce emană magie în jurul lor, acele personaje care sunt diferite prin felul în care arată, cum gândesc sau, pur și simplu, prin munca pe care o practică. Karou se încadrează aici într-o proporție de 100% și astfel, pot să spun că ea este protagonista de care orice carte bună ar avea nevoie. Personajul de care orice capodoperă literară nu ar trebui să ducă lipsă și, totuși, apare în Născută din fum și os, iar acest lucru face cartea, o lectură ce tinde să te capteze până la ultimul cuvânt. Protagonista atrage după ea o altă serie de personalități, printre care se numără și prietena ei cea mai bună, Zuzana, însă nu putem face abstracție nici de la Brimstone, Kaz, Issa, respectiv Izil.
Atmosfera pe care aceștia, împreună, o creează te poartă pe tărâmuri magice, tărâmuri în care în centrul atenției se află îngerii. Dar acești îngeri unde se încadrează? Fac parte din categoria celor evlavioși și puri, cu aripi albe și imaculate sau, se află acolo unde predomină cruzimea, răutatea, minciuna și focul, creându-se, astfel, un iad nesuportabil prin prezența lor?

Mergând mai departe și făcând o înaintare în lecturare, mare ne va fi uimirea când vom da peste o altă entitate, cunoscută sub denumirea de serafim, un înger, de altfel. Exact, o altă făptură, aparent, neînsemnată și fragilă, dar a cărui puteri se dovedesc a fi peste așteptările tuturor. Acest factor, sporește lecturarea cărții și ne introduce și mai bine în lumea pe care Laini Taylor a creat-o cu atâta precizie. În clipa în care îngerul își face simțită prezența, acțiunea începe să ia amploare.

" Oh, gândi Karou, uitându-se la el.
Oh.
Într-adevăr, înger.
Stătea drept, arătându-se în toată măreția lui. Lama lungii săbii sclipea alb de la incandescența aripilor lui - aripi largi, scânteietoare, cu anvergura atât de mare, încât atingea zidurile de pe ambele laturi ale aleii, fiecare pană fiind ca flacăra smucită de vânt a unei lumânări.
Ochii aceia.
Privirea lui era ca un fitil aprins, făcând aerul să sfârâie între ei. Era cea mai frumoasă făptură pe care o văzuse Karou vreodată. Primul ei gând, nepotrivit, dar copleșitor, a fost să-i memoreze înfățișarea ca să-l poată desena mai târziu. "

Adrenalina începe să pulseze prin venele personajelor, iar violența își arată chipul. Viața lui Karou este pusă în pericol. Va fi ea destul de puternică pentru a alunga chipul acela angelic din minte și a vedea lucrurile așa cum sunt ele, de fapt?
Ce înseamnă, realmente, un serafim? Ce s-a întâmplat de miturile au devenit realitate, cum de sunt verosimile? Miturile nu ar trebui să rămână la stadiul de mituri?

" Până la urmă, cum adică înger? Ce spusese Izil? Serafimii sunt aici.
Mai auzise de denumirea aceasta; serafimii erau îngeri de un rang superior, cel puțin potrivit mitologiei creștine, pentru care Brimstone avea un dispreț categoric, ca pentru toate religiile, de altfel.
- De-a lungul timpului, oamenii au mai zărit niște lucruri, zisese el. Și le-a fost de-ajuns ca să inventeze restul. Totul nu e decât o împletitură de basme, ici și acolo cu câte un petic de adevăr.
- Și atunci, ce e real? voise ea să știe.
-  Ce poți să ucizi sau te poate ucide pe tine, aia e real. "

Într-un mod subtil și foarte bine conturat, apare gelozia lui Kaz, fostul iubit a lui Karou, iar acest sentiment este evidențiat prin prisma unei secvențe care ne relatează gândurile ascunse ale lui Kaz, imediat după ce a zărit-o pe Karou în preajma serafimului. Apreciez faptul că în cadrul acestei povești se perindă și momente de acest gen deoarece acestea dau o tentă comică cărții, făcând, astfel, cititorul să nu se piardă în detalii, ci să aibă parte și de clipe pline de haz, amuzamentul fiind creat pe baza gândurilor personajelor.

" Ceea ce simți Kaz nu era surpriză, ci gelozie. Karou zbura; bine, bine, dar nu zbura singură. Era cu un bărbat, un bărbat despre care, până și Kaz - care susținea că a recunoaște atractivitatea altor băieți era o atitudine de gay - a trebuit să admită, în sinea lui, că era frumos până la absurd. Frumos până la depășirea completă a măsurii.
Nasol, gândi el, încrucișându-și brațele.
Nu putea fi descris cu acuratețe ca zbor ceea ce făceau cei doi. Pluteau chiar la nivelul acoperișurilor și abia de se mișcau - dându-și târcoale ca pisicile, uitându-se unul la celălalt cu o extraordinară intensitate. Aerul realmente vibra între ei, iar Kaz îl simțea ca un pumn în stomac.
Apoi, Karou îl atacă pe tip, iar Kaz se simți mai bine. "

Este important să amintesc că alternanța dintre ceea ce este Karou, de fapt, și ceea ce nu este, capătă o mare însemnătate, iar pentru mine, aceste momente au introdus suspansul în carte, autoarea purtându-mă prin lumea celor vii și lumea celor morți. Karou unde se încadra? Era ea oare un înger sau, de fapt, era cu totul altceva? Dacă ar fi să mă raportez la ceea ce face ea, aș considera meseria ei ca fiind una dintre cele mai grotești meserii și, totuși, acest lucru se face plăcut la citit, mai ales atunci când nimic din această lectură nu poate fi numit normal. Normalitatea nu oferă ceea ce un cititor își dorește, însă Născută din fum și os oferă totul. Momente de cumpănă, urmate de multă distracție, adrenalină și suspans, dar unde este iubirea? Pentru prima dată de când am început să citesc, am întâlnit o carte pentru adolescenți ce nu este o carte tipică. Acest volum are ceva aparte, astfel că, în primul rând, acțiunea nu se perindă în jurul unei povești de dragoste tipică adolescentină, ci pe lângă asta, începe în forță și doar spre final, iubirea își face simțită prezența. Acest lucru este foarte semnificativ, deoarece, citind, nici nu ai o secundă de respiro, ci mereu apare ceva nou, ceva neobișnuit, ceva ce nu predomină în toate cărțile și acel ceva este specific lui Laini Taylor, o adevărată creatoare a ceea ce înseamnă legătură amoroasă între rău și bine.
În cadrul acestei lecturi, nu putem vorbi despre plictiseală, acest termen fiind alungat la mile distanță de poveste, ci, mai degrabă, noi, cititorii, o să facem cunoștință cu sentimentul de dependență, o dependență ce are menirea de a te face să te îndrăgostești până și de tipologiile trecute de partea răului. Aici nu există reguli, nu există caractere slabe, nu există momente jenante sau neplăcute, ci există doar perfectul.
Vă pot spune cu sinceritate că o iubesc pe Karou și poate acest lucru este de așteptat, însă când apare Akiva, povestea devine și mai fermecătoare, mai intrigantă și mai plină de viață și suspans. Nu am putut să îmi iau ochii de la paginile cărții, până nu am terminat-o, până nu am aflat toate detaliile care stăteau ascunse printre pagini.

Autoarea a făcut din această poveste, o adevărată capodoperă ce, din punctul meu de vedere, categoric, trebuie citită, chiar și de cei care nu sunt fanii fantasy. Totuși, cei care nu îndrăgesc acest gen, ar trebui să facă o încercare pentru că sunt convinsă că vor deveni,dacă nu fani fantasy, fani Laini Taylor.
Încetul cu încetul, se va observa o atracție între Akiva și Karou, dar acest lucru este perfect normal, mai ales în circumstanțele în care Karou nu putea rezista frumuseții lui.

" Nu era om. Nu era nici măcar din lumea ei. Era un soldat cu zeci de morți pe mâinile lui și era dușmanul familiei sale. Și, cu toate acestea, îi lega ceva, mai puternic decât oricare dintre considerentele astea, ceva cu puterea de a-i dirija ei sângele și respirația ca pe o simfonie, astfel încât tot ce făcea ca să se împotrivească părea o discordanță, o dizarmonie cu propria ființă.
De când își putea aminti, o viață fantomă o luase în derâdere cu impenetrabilul său ''altceva'', dar acum era pe dos. Aici, în cercul prezenței lui Akiva, chiar în timp ce vorbeau despre război și asedii și vrăjmășie dăinuitoare, ea se simțea atrasă în căldura absolutului și binelui ființei lui, de parcă el ar fi fost deopotrivă loc și persoană și, în pofida oricărei rațiuni, exact locul unde ar fi trebuit ea să se afle. "

Sunteți pregătiți să pătrundeți într-o lume magică, alături de Karou și de Akiva, dar și de Brimstone, respectiv misiunile pe care Karou trebuie să le ducă la îndeplinire pentru acesta? Va cădea protagonista în plasa iubirii și se va îndrăgosti de cine nu trebuie? Va lua decizia corectă sau se va îndrepta spre cea greșită? Răspunsul se află doar prin intermediul lecturării volumului Născută din fum și os de Laini Laylor.
Recomand cu cea mai mare căldură această carte și vă avertizez că o să aveți parte de o lectură nemaiîntâlnită, cu un subiect bine conturat și bine pus la punct, în așa fel încât orice cititor să devină fan Laini Taylor și un adept al cărților fantasy.